פילם סוואפ 2020: אדם דש ועדי שחם

לפני כחמישה חודשים התחיל להתבשל לו פרויקט חדש, מרגש ומפתיע - פרויקט הפילם סוואפ הראשון של לומוגרפיה ישראל! הפרויקט חיבר יחד 9 צמדי צלמים וצלמות במגוון גילאים, מכל קצוות הארץ (ואפילו מעבר לים) שהחליפו ביניהם סרטי צילום בצורה אקראית, בלי לדעת בכלל עם מי הם חולקים את הצילומים שלהם.


הפרויקט יצא לדרך בתקופה מאוד לא פשוטה לתנועה, ליצירה ולפיתוח סרטים במעבדה, בחלק מהתקופה שלושת הדברים האלו היו אפילו בלתי אפשריים, אבל שום דבר לא עצר את הצלמים והצלמות שלנו.

אז אולי כל התהליך לקח קצת יותר זמן מהמתוכנן, אבל אין ספק שהציפיה הארוכה לא הייתה לשווא.


אנחנו שמחים ומתרגשים מאוד לחשוף את תוצרי פרויקט הפילם-סוואפ שלנו. בכל פעם נפנה את הזרקור לאחד מצמדי הפרויקט כדי שיהיה בשביל מה לחכות :)


#7 אדם דש ועדי שחם

עדי מספרת: "לא הגעתי עם המון ציפיות לפרוייקט. אני מצלמת המון שנים בפילם, אוהבת חשיפות כפולות אסתטיות מסודרות ופחות דברים שיוצאים אחד על השני "בטעות". אז גם בתוך תהליך צילום הסרט עצמו השתדלתי לצלם תמונות מהיום יום, נוף קבוע שאני רואה בשגרת היום שלי. מקומות שיראו לי מוכרים ומזוהים כשאקבל בחזרה את התמונות שיצאו מהמצלמה. 

בתוך חודשי הקורונה וחוסר הוודאות שהחיים נמצאו בהם, פתאום הופסקה היציאה מהבית ויחד איתה פעולת הצילום בחוץ. פתאום סף הציפייה מהסרט ההוא, המסתורי, שצילמתי במהירות ועוד לא קיבלתי את התמונות שלו בחזרה, עלה הרבה יותר. הספקתי לשכוח מה היה מצולם שם. ואכן התוצאות היו מרגשות! אני חושבת שהדבר היחיד שהייתי מקפידה עליו בפעם הבאה זה לדאוג שאף אחד מהצלמים לא ישכח לצלם בתאורה חשוכה, שהחשיפות יצאו יפות ומאוזנות יותר. אם תמונה ראשונה בהירה התמונה הבאה אחריה לא תצרב בתוך הפילם כלל. 

 אשמח להתנסות שוב ושוב בפילם סוואפ! זאת הייתה חוויה כיפית מאוד. ההתרגשות בפעולת הצילום בפילם, עצם העובדה שאתה לא באמת יודע מה אתה הולך לצלם, מתעצמת פי מיליון כשהסרט בעצם עובר חשיפה נוספת והתמונות יוצאות מפתיעות עוד יותר. 



סרט נגטיב אחד מכיל בתוכו שלושים ושישה פריימים בלבד. 

לא תמיד או אפילו בדרך כלל, כולם יוצאים מוצלחים. אדם, הפרטנר שלי לפילם-סוואפ, צילם את השלושים ושישה שלו, החזיר לאינטרפוטו. ומתוך שקית הפלסטיק הגורלית, שלפתי דווקא את הנגטיב עליו צילם אדם. ומעליו בחרתי לצלם בקפידה אך במהירות את שלושים ושישה הפריימים שלי. 

התצלום שבחרתי הוא בעיני שירה, פואטיקה פיוטיות, עצם המחשבה שאדם ואני בחרנו באופן לא מודע, לתפוס את כמעט אותו הרגע על אותו הפריים בדיוק שבתוך הנגטיב. אדם צילם שביל דרכים, אני צילמתי כביש. תמונה כמעט זהה בנופים, אך לא באותו המקום ולא באותו הזמן. הנוף שלו משתלב באופן הרמוני בתוך הנוף שלי. כאילו הייתה לנו כוונה בכך."


כדי לראות עוד צילומים של עדי לחצו כאן



אדם, בן 34, מתגורר בפרדס חנה

עוסק בצילום וידאו וסטילס למחייתו.

מצלם בפילם משנת 2011, התחיל עם פנטקס K1000. כיום מצלם במצלמות פילם שונות צילום יומיומי של וסביבתו הקרובה. 

התימה העיקרית שמושכת ומעניינת אותו בצילום היא אינטימיות ויחסים בין אנשים לקרוביהם ובינם לבין הסביבה שלהם.


"הציפייה העיקרית שלי הייתה להיות מופתע. לצפות בדימויים שמחברים בין העולם שלי לעולם של מישהי או מישהו זר. מבלי להכיר ולדבר לפני.

מחלק מהתוצאות הייתי מופתע לטובה ומחלק פחות. באופן כללי אני חושב שהיו משהו כמו 5-6 חיבורים שהצטרפו לפריימים מוצלחים. אופן הצילום שלי לקראת הפרויקט היה מאוד אינטואיטיבי. צילמתי מהרגש ומהרגע בלי לתככנן כמעט את הפריימים. אני חושב שבערבות התוצאות שיצאו הייתי מצלם קצת יותר "פתוח" ונקי. אהבתי יותר פריימים שחיברו בין שוט פתוח לשוט סגור. שוט אחד עם פרטים ושוט שני עם מעט פרטים. כאשר שני שוטים עם המון פרטים השתרבבו יחד זה עשה לי קצת בלאגן ופחות התחברתי לשילוב של שוטים כאלו.

בהחלט אשמח להשתתף שוב בפילם-סוואפ עם אדם נוסף או עם עצמי. אני אוהב את המקריות, הספונטניות וההתמסרות אל הלא נודע וחושב שיש יופי בשיתוף הזה של שני עולמות שונים שמתחברים לעולם אחד משותף.

  מדבור בחוויה כיפית, קלילה שבה מתמסרים אל הלא נודע ומשחררים מציפיה לקבל דבר מה ספציפי. אני חושב שככל שאתה יותר מתמקצע בתוך עולם הצילום כך אתה דורש מעצמך יותר ולפעמים יש הרבה יופי בשחרור וקבלה. אני חושב שיצאו כמה פריימים מיוחדים ומעניינים והייתי שמח להשתתף שוב בפילם סוואפ כאשר יתקיים שוב. "


כדי לראות צילומים נוספים של אדם לחצו כאן