צאו מאיזור הנוחות - הגיע הזמן לנסות סרטי צילום חדשים

בכל תהליך למידה צריכה להיות התפתחות והתקדמות כלשהי. ילד שמקבל את הגיטרה הקלאסית הראשונה שלו, לאחר תקופה בה למד וצבר ניסיון, יתקדם לאט לאט לאקוסטית ואז לחשמלית, וכשהוא יצבור ניסיון נוסף הוא יוסיף אפקטים, או ישדרג את החשמלית שלו.

צילום הוא תהליך לימודי בכל שלביו, ודווקא הדור הצעיר של היום - אנחנו שחווינו את הצילום הדיגיטלי והסלולרי כאלטרנטיבה לצילום .האנלוגי, חוזרים אחורה, אל המצלמות הלומוגרפיות, האנלוגיות, המיידיות והחד-פעמיות. זה תהליך מעניין, מהרגע שאנחנו חושבים מה נצלם, דרך הצילום והציפיה לסרט שיפותח וייסרק במעבדה.

וכמו כל תהליך, מסרט אחד לבא אנו נדרשים לבדוק במה היינו טובים יותר, החשיפה, המהירות, הזוויות. כל סרט נותן את "טביעת האצע" הייחודית לו. הותיקים יבדילו בצילום שייעשה עם הקודאק אקטר למול הקודאק פורטרה. אני חושב שהדבר שהכי עזר לי ללמוד על עצמי כצלם הוא דווקא הניסוי שביצעתי בסרטים השונים, בין אם פגי תוקף ובין אם טריים, זולים ויקרים.

צאו מאיזור הנוחות

להכריז מה סרט הצילום האהוב עליך זה דבר נפלא. באמת. זה אומר שאתם מרגישים בנוח, נעים לכם, אתם יודעים מה לעשות ואיך לעשות, אבל האמת? מקצועיות מגיעה בעיקר מניסוי ותהייה שמובילים ללמידה. אם רק תקראו חומרים ותלמדו, כנראה תדעו תאוריה ברמה כזו או אחרת, אבל אם לא תנסו, תטעו, תיכשלו, איך תוכלו להגיע לשלמות? שימוש בסרטי צילום מגוונים יגרמו לכם לחשוב עוד לפני צילום כל תמונה מכיוון  שתיאלצו לחשוב ולהישאר ממוקדים בכדי להצליח ליצור את הצילום הטוב ביותר שלכם.

אתם עלולים לגלות עולם חדש של צבעים

אני כבר מזמן למדתי שהשילוב האהוב עליי בצילום הוא הסרט Agfa precisa ct 100 שכמעט ונעלם מהעולם בשילוב עם פיתוח בהצלבה (Cross processing) הגוונים מושלמים בעיניי. ועדיין, כל פעם אני טוען סרט אחר במצלמה שלי, ובמצלמה המשנית אני טוען סרט שונה לחלוטין, בכדי לחוות את אותו סשן צילום, או את חיי היומיום בצורה שונה מסרט לסרט.

(פוטסדאם, גרמניה, 2013 - הולגה עם פוג'י PRO400H למול LC-A+ עם אגפא פרסיזה CT 100, עומר קורט)

שימו דגש על התנסות בסרטים חדשים. עד עכשיו צילמתם רק עם נגטיבים צבעוניים? נסו שחור לבן. לומוגרפיה ליידי גריי, אילפורד HP5, קודאק טי-מקס וטרי-איקס, פוג'י אקרוס ופומה. כל מה שאתם מצליחים להשיג. שחקו עם הרגישות. מ25 ועד 3200. נסו לדחוף את הצבע- תחנה אחת, ואז שתיים. מרגישים ששחור לבן זה לא בשבילכם? קחו סרט רדסקייל. כמו שחור לבן, רק בגוונים אדומים. זה סרט שאתם יכולים להכין בעצמכם, לבקש מהמעבדה שתכין לכם, או לנסות את של לומוגרפיה (Redscale XR 50-200) (קיימת גם גרסה של ROLLEI בשם REDBIRD אבל נכון לכתיבת הפוסט נגמר המלאי בחנויות הגדולות). ניסיתם פעם לצלם בחושך? לקחתם איתכם את המצלמה לבר, להופעה, או למשחק עם תאורת לדים? קחו נגטיב ברגישות של 800 ו1600. תתפרעו. נסו דברים חדשים.

האתגר מחשל.

סרטים חדשים והגדרות צילום שונות עוזרים לכם להתגמש. בדרך הזו אתם לומדים לחשב בצורה טובה יותר את המהירות ורוחב הצמצם הנדרשים לסצנה. אם אתם רוצים להתמקצע, אתם חייבים להתחשל. אתם חייבים לצאת מאיזור הנוחות שלכם. 

כל זה תקף לסרטי צילום אך לא רק. נסו עדשות, מצלמות, פורמטים, מבזקים צבעוניים. אל תגבילו את עצמכם.

עומר קורט, 03/10/2018, בהשראת הכתבה הנ"ל


*הכתבה מנוסחת בלשון זכר אך כמובן שפונה לכלל המגדרים.